ANGSTKLACHTEN

Angstklachten

Angstklachten

Gevoelens van angst heeft iedereen. Ze kunnen heel zinvol zijn en soms zelfs noodzakelijk om te overleven. Als er gevaar dreigt, bijvoorbeeld als er brand uitbreekt of je wordt aangevallen, reageert je lichaam daarop door o.a. aanmaak van adrenaline. Je instinctieve reactie is om weer veiligheid te creëren. Ieder mens doet dit op een andere manier, afhankelijk van de situatie en vroegere ervaringen. De een slaat op de vlucht, de ander gaat in de aanval en weer een ander blokkeert.

Hoewel angst heel normaal is, kan het zijn dat het je in het dagelijks leven in de weg staat. Alles wat angst oproept wordt steeds meer vermeden en hierdoor wordt het leven steeds meer ingeperkt. Zo kan het zijn dat je uiteindelijk helemaal geen sociale gelegenheden meer bezoekt. Of je maakt je heel erg druk over wat andere mensen van je zullen vinden. Misschien moet je eerst alles vijf keer controleren voordat je de deur uit kunt of ben je bang om überhaupt in paniek te raken.

Waar je jezelf in eerste instantie probeert te ontzien door de spannende situatie uit de weg te gaan, of de angst te dempen (door bijvoorbeeld overmatig alcoholgebruik, emotie eten etc.) maak je het daarmee op de lange termijn alleen maar erger voor jezelf. De angst wordt heviger en je leert niet ervaren hoe je er mee om zou kunnen gaan. In het geval dat je niet meer doet wat je zou willen doen en je komt er alleen niet meer uit is het zeker goed om hulp te zoeken.

Het kan ook zijn dat je op basis van traumatische ervaringen hevige angsten ervaart. In dat geval kunnen we samen zoeken naar de oorzaak of het onderliggende probleem en zal ik je, wanneer nodig, verwijzen naar een daarin gespecialiseerde therapeut voor behandeling en/of verwerking.